Ik ben Natalie Kramer en ik ben 25 jaar.
Ik werk 24 uur op een administratiekantoor waar ik van allerlei administratieve werkzaamheden doe, zoals btw aangiftes en jaarrekeningen maken.
Mijn hobbies zijn dansen en met mijn cavia's bezig zijn.

 

Onderzoeken, behandelingen en diagnose

Fibromyalgie is bij mij begonnen met hele erge pijn in de pols Ik was toen 14 jaar oud. Ik ben toen doorverwezen naar de reumatoloog. Ze dachten dat ik het tunnelsyndroom had. Ze hebben bij mij een zenuwonderzoek gedaan, daar kwam niets uit. Het zou vanzelf weer over moeten gaan.

De pijn in mijn pols werd minder, maar toen kreeg ik erge pijn in mijn knieën. De huisarts dacht dat het groeipijnen waren. Op 16 jarige leeftijd begon de pijn in mijn pols opnieuw. Ik ben weer naar de huisarts gegaan en die heeft mij doorgestuurd naar de orthopeed. Die dacht dat het een overbelasting was van de pols door te veel computeren. Toen heeft de orthopeed ik mijn arm 5 weken in het gips gezet. Naar 5 weken in het gips te hebben gezeten, werd de pijn minder en verdween het zelfs bijna. Maar toen het gips er weer af was, had ik weer erge pijn in mijn pols, hiervoor kreeg ik fysiotherapie.

Met oefeningen en massages van de hand/pols ging de pijn niet over. Toen ben ik overgestapt naar dry needling ook een soort fysiotherapie. Daar prikken ze met naalden al je spieren los. Ín je spieren zitten knopen die pijn veroorzaken, dit heet ook wel triggerpoints. De fysiotherapeut vertelde mij dat ik veel van die triggerpoints in mijn spieren heb zitten. Naar een aantal behandelingen waren de triggerpoints op die plekken rustig, maar toch verdwenen de klachten niet. Hieronder zie je foto's van dryneedling. (Bron: http://fysiotherapie-dryneedling.nl/dry-needling/)

 dry needling

        

De fysiotherapeut adviseerde mij om terug te gaan naar de reumatoloog. Die heeft nog weer onderzoeken bij mij gedaan. Uit alle onderzoeken kwam niets uit. In het bloed geen aanwijzingen op reuma, röntgenfoto's en echo's van de pols waren geen afwijkende dingen op te zien. Vervolgens ging de reumatoloog op de zogenaamde tender points drukken. Als je bij meer dan de 11 van de 18 points aangeeft dat je pijn hebt, krijg je de diagnose fibromyalgie. Bij mij was dat ook het geval en toen werd er gezegd leer er maar mee leven. Ik kan niets voor u doen. Nu ga ik nog steeds om de week naar dry needling, zodat mijn spieren soepel blijven.

Pijnverlichting

Ik heb nu de fibromyalgie onder controle, maar de pijn is niet  weg. Naast Dry needling doe ik zelf ook nog een aantal dingen om de pijn te verminderen en het dragelijk te houden.

Beweging

Beweging is voor mij erg belangrijk, want als ik teveel stil zit, gaan al mijn spieren vastzitten en heb ik nog meer pijn. Natuurlijk moet ik wel goed opletten dat ik niet over mijn grenzen ga. Dit kun je niet altijd voorkomen, dan doe ik die dingen alsnog omdat ik het leuk vind. Het gevolg is dat ik een aantal dagen flink last heb van de fibromyalgie, maar op dat moment is plezier maken dan belangrijker.

Ga naar het kopje sport. Daar vind je meer informatie over wat ik doe aan beweging. Als mijn sport niet door kan gaan, zorg ik ervoor dat ik toch wel ben wezen wandelen of fietsen.

 Cuppen

 Bij dry needling cuppen ze mij ook en dit werkt voor mij zo goed, dat ik zelf een cup heb aangeschaft. Als ik dan ergens op mijn lichaam veel pijn voel, kan iemand van mijn familie mij cuppen.

Maar wat is dat cuppen nou eigenlijk?

Je huid wordt door de cup vacuüm gezogen en vervolgens beweeg je het over de pijnlijke gedeeltes van je lichaam. Dit zorgt ervoor dat de bloedsomloop beter wordt en de pijnlijke verhardingen minder worden.

EMS/TENS

Als ik heel erg veel pijn heb en zelfs het cuppen niet helpt, dan gebruik ik een ems/tens apparaat. Dit apparaat versterkt en herstelt pijnlijke spieren door verschillende, kleine elektrische pulsen door het lichaam te sturen.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Je plakt de 4 bijgeleverde plakkers op de pijnlijke plekken waar je ze volgens het instructie boekje mag plakken. Nu sluit je de kabels aan, ook op de manier zoals in het instructieboekje word aangegeven. Daarna stel je het apparaat in zoals je het hebben wilt qua programma, intensiteit en het aantal minuten. Als je dit allemaal gedaan hebt doet het apparaat zijn werk.

LET OP: lees duidelijk het instructieboekje, voordat u er gebruik van maakt. Twijfel of je de plakkers op de juiste plek heb geplakt, dan kun je je, fysiotherapeut vragen waar je het beste de plakkers kunt plakken.

 

Sport

Dansen

Vanaf dat ik 6 jaar oud was ging ik op Jazz ballet, dit heb ik gedaan tot mijn 13de. Ik wou meer uit mijzelf halen en echt optreden voor publiek, dus ben ik toen op Showballet gegaan. Ik heb dit 3 jaar gedaan, maar helaas moest ik hier mee stoppen, omdat ik 2 uur lang dansen op dit niveau niet vol kon houden.

Na een jaar niet te hebben gedanst, begon het toch weer bij me te knagen. Ik miste de gezelligheid en het bewegen op muziek. Ik heb het toen toch maar gelijk weer opgepakt en ben bij de Showdance groep gegaan. Er zat alleen wel een nadeel aan, want dit was namelijk ook 2 uur achter elkaar. Na dit een tijdje vol te hebben gehouden, werd het mij toch weer teveel.

Gelukkig had de dansstudio nog andere uren en kon ik op een lager niveau. Dit was een uurtje dansen en lang niet zo professioneel als de Showdance groep. Hier dansten we op verschillende soorten muziek en stijlen. Ik had het elke les heel erg naar mijn zin, want ik hou wel van die afwisseling. Na de les had ik helaas vaak hoofdpijn, omdat ik mijn nek en rugspieren te veel had aangespannen. Ondanks dat ben ik wel blijven dansen. De lerares heeft later de manier  van dansen veranderd. Je danst hierbij met je buikspieren aangespannen. Door deze manier van dansen heb ik na de les geen hoofdpijn meer. Je gebruikt namelijk al je spieren en je danst rechtop, waardoor je vrijer kan ademen en genoeg zuurstof binnen krijgt. Je spieren worden hierdoor ook sterker. Helaas stopte de dansstudio ermee en moest ik opzoek gaan naar iets anders.

Zumba en fitness

Omdat de dansstudio ermee stopte, ging op zoek naar iets anders om toch te blijven bewegen en te kunnen bewegen op muziek. In mijn woonplaats is Sportstudio de Gaard. Ik heb daar op het lesprogramma gekeken of er lessen waren die bij mij zouden passen. De moves les en de zumba les leek je wel wat. Dit mocht ik uitproberen.

Uiteindelijk ben ik lid geworden van Studio de Gaard en ging ik naar de Moves les. Moves houd in eerst en stukje dans choreografie, het tweede deel is een stukje high zumba en daarna de cooling down. Dit vond ik een erg leuke les, maar lichamelijk was het niet vol te houden, want de volgende dag had ik veel hoofdpijn en pijn in mijn rug.

Doordat ik de moves niet meer volhield ben ik zumba gaan doen. Je danst op de muziek en je doet wat de zumba instructeur zegt. Na een aantal lessen kent iedereen het dansje wel. Hier onder zie je een filmpje van wat wij in de les doen.

Om mijn rugklachten te verminderen heb ik bij Sportstudio de Gaard gevraagd of ze daar oefeningen voor hebben. Dat hadden ze wel. Na een aantal weken merkte ik een groot verschil. Mijn spieren werden sterker en ik heb minder rugpijn. Hieronder een paar oefeningen die ik doe bij Sportstudio de Gaard.

 

Brug

Langzame rug strekking

 Lat Pulldown

Rotary Torso

Seated Rowing